Powered By Blogger

tisdag 10 augusti 2010

Minutiös övervakning och känslomässigt inblandande

Att bli emotionellt bunden till sina aktier (och andra investeringar) kan visa sig vara en kostsam historia. Att frenetiskt uppdatera den virtuella aktieportföljen för att vara medveten om varje upp- och nedgång är något jag avfärdar starkt. Jag tror att många "investerare" som blandar in sina känslor i aktier (och andra investeringar) får sitt omdöme befläckat av känslosvallen som skapas när man ser sina pengar sakta men säkert ticka nedåt. Det är i sådana lägen - lättare sagt än gjort - som det gäller att hålla sig kall. Det kan även vara i sådana lägen som det kan vara lägligt att öka sitt innehav med ytterligare några aktier.

Detta är som sagt mycket lättare i teorin än i praktiken, något som alla Ni investerare där ute känner till. En sak som underlättar vid nedgångar är att vara påläst i de bolag man valt att investera i och att efter grundlig detaljgranskning överväga investering. Det är sådana gånger man kan känna sig alldeles lugn vid nedgångar.

Från och med nu kommer min officiella avstämningsdag för portföljuppföljning att vara söndag.

Själv brukar jag minst en gång om dagen vara in och granska portföljens utveckling. Detta är dock något jag skall sluta med, och till en början stämma av utvecklingen veckovis, och sedan utöka gapet. Inte sagt att jag tänker glömma bort mina aktier under denna period, utan endast portföljen som sådan. Det är skillnad på "köp-och-behåll" kontra "köp-och-glöm".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar