Powered By Blogger

måndag 15 augusti 2011

Djupare inlägg angående studielånet

Som jag tidigare nämnde är jag studielåntagare och till hösten kommer lånedelen, men även, till viss del, bidragsdelen, att höjas.

Utbetalningarna från CSN kommer att gå från 8 140 kr för att till hösten att landa på totalt 8 676 kr per månad. Bidraget höjs från 2 696 kr till 2 720 kr, vilket motsvarar blygsamma 24 kr. Lånedelen höjs från 5 444 kr till 5 956 kr per månad, dvs. 512 kr. Sammantaget kommer min "inkomst" att öka med 536 kr per månad.

Eftersom jag klarade av att spara 1 000 kr per månad föregående två terminer med en "inkomst" på 8 140 kr och ändå "leva studentliv" ser jag inget som hindrar mig från att öka sparandet till 1 500 kr per månad. Jag kommer ändå att ha 36 kr mer över varje månad jämfört med föregående läsår.

Det känns aningen ambivalent att kunna öka sitt sparande; det ger energi åt snöbollen benämnd ränta-på-ränta. Men i mitt fall ger det även energi åt andra hållet; min skuldsättning ökar och även detta lån är räntebärande.

Jag har övervägt för- och nackdelarna med att ta studielån och kommit fram till att jag kommer att ha förbrukat alla mina tillgångar om jag väljer att inte ta studielån fram till examen, och därmed stå utan några som helst tillgångar vid mitt första arbete, dock skuldfri. Å andra sidan vill jag förvalta ett kapitalsumma under studietiden, och eftersom studielånet är väldigt förmånligt för tillfället. I år är räntesatsen 1,9 %, en siffra jag inte tror kommer att stiga nämnvärt kommande år. Jag har därmed beslutat att fortsätta ta studielån.

2 kommentarer: