Powered By Blogger

torsdag 18 augusti 2011

Häpnadsväckande

Idag erfor jag, och säkerligen många med mig, det enskilt största raset i min (korta) investerarkarriär. Stockholmsbörsens breda index föll med cirka 6.2 % och värdet på min portfölj sjönk med mer än 7.3 %. Fullkomligt sanslöst och utan någon som helst fundamental förankring.

Mina känslor? Jag sitter kvar. Känner ingen panik över att äga aktier i detta klimat, snarare tvärtom. Hade jag haft likvida medel hade jag börjat lägga ordrar för köp allteftersom kurserna letar sig nedåt. Vilket underbart köpläge för den långsiktiga! När bolag som H & M börjar nå kurser motsvarande en direktavkastning om 5-6 % är det svårt att hålla i kepsen.

En (presumtiv) möjlighet att få loss likvida medel skulle vara att sälja av aktieinnehavet och hoppas på att kunna köpa aktierna åter vid ännu lägre kurser. Ingen vet dock var vi är på väg och jag sitter därför still (än så länge).

Hur skulle några felexekverade säljordrar förändra fundamentala delar av enskilda (starka) bolag så att detta motiverar den nedgång vi sett idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar