Powered By Blogger

fredag 12 augusti 2011

Förmögenhetsfördelning

För tillfället är jag 0 % likvid. 97 % av min förmögenhet finns i aktier och resterande 3 % finns i en kapitalförsäkring. Denna fördelning är något sned och jag vill förändra den. Min tanke är att 75 % av mitt arbetande kapital (dvs. det som är investerat) ska vara i aktier och resterande 25 % ska ränteplaceras genom kapitalförsäkringen.

Fördelningen ser jag som logisk med tanke på min ålder och placeringshorisont. Jag ska investera i åtminstone 40 år till och med tiden kommer ränteandelen av min arbetande förmögenhet att ökas, men det är länge dit.

Omviktningen kommer att ske dels genom aktieförsäjlningar samt dels genom att färskt kapital skjuts till. Jag har inte våldsamt bråttom att nå denna fördelning, utan omviktningen kommer att ske succesivt när läge uppstår.

Jag har inte något behov av att ligga si och så många procent likvid, utan jag kommer att skjuta till nytt kapital till depån allt eftersom och försöka hålla mig likvid till dess att det kommer större nedgångar alternativt att köpläge i enskilda aktier uppkommer. I den kraftiga nedgång som varit önskar jag att jag varit mer likvid. Nu inser jag att man ska bygga upp en "buffert" för aktieköp under bra tider för att sedan kunna fynda i nedgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar