Powered By Blogger

fredag 12 augusti 2011

Min situation

Innan mitt skrivande fortskrider känner jag att en liten presentation av mig själv och min (ekonomiska) situation förtjänar en presentation.

För det första kan jag förtälja att jag är heltidsstuderande. För det andra att jag tar studielån. Detta innebär att mitt sparutrymme är begränsat, men inte eliminerat. Föregående två terminer lyckades jag undvara 1 000 kr i månaden, vilket utgjorde cirka 12 % av min "inkomst". Fördelningen av sparandet såg ut som följer. 40/40/20 - Aktiedepå, Avanza Zero, Kapitalförsäkring. Framtida fördelning kommer att se annorlunda ut. Hur denna nya fördelningen kommer att gestalta sig kommer jag att presentera i ett separat inlägg.

Lånedelen av studiemedlet kommer att höjas kommande hösttermin, vilket inte innebär något annat än att jag helt enkelt kommer att bli högre skuldsatt vid examen. Eftersom jag klarade mig på den summa som utbetalades förra höst- och vårtermin är jag motståndare till detta, men eftersom det inte är möjligt att ansöka om en viss summa att låna, kommer jag fortsättningsvis att låna 100 %. Man kan förvisso ansöka om antalet veckor man önskar med studiemedel, men jag vet själv att "extraordinära" utgifter förekom nästan varje månad, vilket medförde att 100 %-ig belåning krävdes för att inte behöva nagga av sparkapitalet.

Jag har alltså en "inkomst" varje månad, men den är som sagt minimal och jag sparar det jag mäktar med. För närvarande befinner jag mig på hemmaort och har arbetat och arbetar fortfarande hos en av de större aktörerna i svenskt bankväsende. Större delen av det kapital som detta arbete inbringar kommer att gå till sparande.

Jag har även funderat på vad som är bäst rent affärsmässigt: att använda mitt sparade kapital för att klara studentlivets utgifter, vilket skulle eliminera, eller åtminstone kraftigt reducera, mina möjligheter till ett aktivt sparande eller att bygga på mitt sparande och fortsätta ta studielån. Jag måste erkänna att det känns paradoxalt att låna pengar för att kunna spara, men innan jag gjort någon riktig uträkning på det hela, vilket jag planerar att göra inom kort, så känner jag spontant att jag vill fortsätta spara och på så sätt hålla mig aktiv i mitt investerande. Träning ger färdighet och att vara "utanför" sparmarknaden under kvarvarande studieår känns för dyrbart för att missa. Jag vill kunna investera, göra misstag och utvecklas. Som sagt, fram till dess att en utförlig beräkning av vad som kan vara det förmånligaste alternativet, kommer jag att ta studielån.

Härnäst följer ett inlägg om mina långsiktiga, kvasilångsiktiga och kortsiktiga mål med mitt sparande samt ett om min framtida sparkapitalfördelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar