Powered By Blogger

torsdag 11 augusti 2011

Varför aktier?

Varför sparar jag pengar i aktier? Finns det någon anledning att fortsätta med denna, de facto, tidsödande aktivitet?

Anledningen till att jag väljer att vara en del av aktiemarknaden skiljer sig inte nämnvärt från någon annans: jag vill få kapital att skapa kapital. Mitt, från diverse håll intjänade, kapital ska göra rätt för sig! Därmed inte sagt att man alltid vid alla tillfällen ska vara fullt investerad i aktier. Man måste också hålla sig likvid, vilket inte minst visat sig nu de senaste två veckorna.

Att analysera bolag och investeringstillfällen är också intellektuellt stimulerande och utmanande. Det kräver självständighet och en stor dos sunt förnuft. Det fordrar räknekunskaper, risktänkande och personkänning. Allt detta ska sammanblandas för att en ärlig helhetsbedömning av det analyserade bolaget ska kunna göras.

Sammanfattningsvis: Jag investerar i aktier och kommer att fortsätta göra det eftersom jag vet att det, om än efter många år, finns stora värden att hämta samt att jag inte skulle stå ut med tanken på att missa chanserna till förmögenhetsförvaltningen endast p.g.a. lathet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar